KERSTPROGRAMMA 2016
Tijdens drie kerstoptredens zingt Kamerkoor Canteklaer onder leiding van Iassen Raykov bekende en onbekende Christmas Carols en enkele moderne kerstmotetten.

Natuurlijk staan 'Hark! The Herald Angels sing', het slaapliedje de 'Coventry Carol' en het prachtige 'In the bleak midwinter' van Gustav Holst op het programma. Ook het Zweedse lied 'Jul, Jul, Stralande Jul', het Duitse 'Stille Nacht' en het Ierse lied 'An Irish Blessing' passen perfect bij de kerstsfeer, waarbij 'Rudolph, the rednosed reindeer' natuurlijk niet mag ontbreken.

Jetse Bremer maakte een feestelijke toonzetting van het eeuwenoude lied 'In dulci jubilo', waarbij de zangers zowel de melodie zingen als de instrumenten vormen. Mooie nieuwe Carols in het programma zijn de 'Wexford Carol' en de 'The Infant King'.

De Franse componist Francis Poulenc schreef zijn 'Quatre Motets pour le temps de Noël' in 1952. Kamerkoor Canteklaer zingt daarvan het mysterieuze eerste motet 'O Magnum Mysterium' en het feestelijke vierde motet 'Hodie Christus natus est'.

Het werk van de hedendaagse Amerikaanse componist Morten Lauridsen heeft een mystiek karakter zoals prachtig te horen is in zijn toonzetting van de Latijnse tekst 'O Magnum Mysterium' waarin negenstemmige passages voorkomen.
Zaterdag 17 december 2016 Fleringen, Kerstsfeer op Havezathe Herinckhave
Maandag 19 december 2016 Enschede, Jozefkerk (besloten kerstconcert)
Dinsdag 20 december 2016 Enschede, Wintertuin De Wonne, 20.00 uur
Programma
• Jetse Bremer, 'In Dulci Jubilo'
• Gustav Holst, 'In the bleak Midwinter'
• Francis Poulenc, 'Quatre motets pour le temps de Noël'
       'O Magnum Mysterium'
       'Hodie Christus natus est'
• Morten Lauridsen, 'O Magnum Mysterium'
• Benjamin Britten, 'A Ceremony of Carols' (delen)
• Gustav Nordqvist, 'Jul, Jul, Stralande Jul!'
• Christmas Carols

Iassen Raykov, dirigent
Marlies van Oort, harp


MY SOUL IS IN THE SKY
William Shakespeare. De grootste en meeste bekende dichter, acteur en toneelschrijver uit Engeland. Hij heeft niet alleen de Engelse taal met talloze woorden en uitdrukkingen verrijkt, maar ook menig componist tot schrijven aangespoord. Kamerkoor Canteklaer zingt een aantal koorwerken die allemaal gebaseerd zijn op teksten van Shakespeare en voegt daar het prachtige 'Requiem' van Herbert Howells aan toe. Met als titel voor het programma 'My soul is in the sky', een citaat uit het toneelstuk 'A Midsummer Night's Dream'.

Ralph Vaughan Williams liet zich door enkele magische teksten inspireren toen hem werd gevraagd voor een muziekfestival een verplicht werk te schrijven. Heel toepasselijk zijn het de bassen die in 'Full fathom five' verhalen van een verdronken schipbreukeling: op ruim vijf vadem diep vormt het koraal zich rond zijn botten, parels waren zijn ogen. Daaromheen laten de overige stemmen nauwelijks hoorbare clusters van klokgeluiden horen. Veel lichtvoetiger is het lied 'Over Hill, Over Dale', waarin een dromerige fee onnavolgbaar snel en kris kras door bossen en dalen dwaalt.
Zaterdag 9 juli 2016 Lonneker, Kapel uit Liefde, 20.00 uur
Zondag 25 september 2016 Nordhorn (D), Alte Kirche am Markt, 18.00 uur
Zondag 2 oktober 2016 Almelo, Grote kerk, 15.30 uur
Matthew Harris heeft toch al zeker meer dan twintig keer een tekst van Shakespeare in liederen verwerkt. Van de tekst in 'It was a lover and his lass' maakte hij een tedere idylle van jonge geliefden in het voorjaar. De oplettende luisteraar zal echter bedenken dat de tekst van Shakespeare ook best wel een dubbele bodem heeft. De originele melodie van het lied zelf is overigens van Thomas Morley. Het tweede lied, over de immer hoog in de lucht zwevende en prachtig zingende leeuwerik, schreef Harris voor zijn huwelijk. Het ademt een waardige, processie-achtige sfeer.

De Finse componist Jaakko Mäntyjärvi zag het al helemaal voor zich: drie overijverige heksen die met woest enthousiasme in een grote ketel een duivels brouwsel aan de kook brengen met ingrediënten waarvan het beter is die maar niet expliciet te benoemen. Met 'Double, double, toil and trouble' maken ze het ook de zangers moeilijk, want het lied kenmerkt zich door een meedogenloos verschuivend ritme en onregelmatige maatsoorten. Spanning en sensatie verzekerd, dat wel!

Heel anders van karakter en stemming is het 'Requiem' van de Engelse componist Herbert Howells. Men schrijft dat de immense gewelven en het glorieuze oostelijke raam in de kathedraal van Gloucester de componist hebben geïnspireerd bij het schrijven van dit werk. Dat is zeker hoorbaar waar de woorden '...et lux perpetua luceat eis...' (laat het licht eeuwig over hen schijnen) worden gezongen. Howells schreef het werk al in 1932, maar het werd om onduidelijke redenen pas in 1980 voor het eerst uitgevoerd. Wellicht omdat hij delen ervan gebruikte in zijn 'Hymnus Paradisi', geschreven voor zijn in 1935 op 9-jarige leeftijd overleden zoon. Ook met dit persoonlijke werk mocht het publiek pas jaren later kennismaken.

     
Programma
• Herbert Howells, 'Requiem'
       'Salvator mundi'
       'Psalm 23'
       'Requiem aeternam (1)'
       'Psalm 121'
       'Requiem aeternam (2)'
       'I heard a voice from heaven'
• Roger Quilter (sopraan en piano)
       'Come away, death' (uit: Twelfth Night)
       'O mistress mine' (uit: Twelfth Night)
       'Blow, blow, thou winter wind' (uit: As You Like It)
• Steven Sametz
       'When he shall die' (uit: Romeo and Juliet)
• Ralph Vaughan Williams
       'Full Fathom Five' (uit: The Tempest)
       'The Cloud-Capp'd Towers' (uit: The Tempest)
       'Over Hill, Over Dale' (uit: A Midsummer Night's Dream)
• Matthew Harris
       'Hark, Hark! the Lark' (uit: Cymbeline)
       'It Was a Lover and His Lass' (uit: As You Like It)
• Jaakko Mäntyjärvi
       'Double, Double Toil and Trouble' (uit: Macbeth)

Iassen Raykov, dirigent
Grazia Lin, sopraan


SHAKESPEARE SONGS
Kamerkoor Canteklaer zong in het voorprogramma van een concert van het Nederlands Kamerkoor een drietal liederen met teksten gebaseerd op toneelstukken van William Shakespeare. Deze beroemde schrijver en acteur overleed op 23 april 1616.

Het toneelstuk 'The Tempest', één van de laatste stukken van Shakespeare, gaat over macht en machtsmisbruik. Het Nederlands Kamerkoor en actrice en zangeres Hadewych Minis gebruikten dit stuk als inspiratiebron voor het programma 'De Storm'. Samen reflecteerden ze vanuit actuele context op de grote thema's uit dit toneelstuk. Met teksten door Spinvis en koorwerken van onder meer Eric Whitacre, Frank Martin en Rob Zuidam.

  
Zondag 22 mei 2016 Enschede, Muziekcentrum, De Wilmersberg Zaal, 14.00 uur
Programma Kamerkoor Canteklaer
• Jaakko Mäntyjärvi
       'Double, Double Toil and Trouble' (uit: Macbeth)
• Matthew Harris
       'Hark, Hark! the Lark' (uit: Cymbeline)
       'It Was a Lover and His Lass' (uit: As You Like It)

Iassen Raykov, dirigent

  Nederlands Kamerkoor


VIER-KOREN-KERSTCONCERT 2015
Het vier-koren-kerstconcert is in de donkere dagen van december inmiddels een vertrouwd lichtpunt. Dit jaar doen weer vier koren mee: Kamerkoor Montessera, Popkoor Speechless, Ton sur Ton, en Kamerkoor Canteklaer. De koren brengen een afwisselend en sfeervol programma.

Tijdens het kerstconcert zal er geld ingezameld worden voor het Noodfonds van VluchtelingenWerk.
Vrijdag 18 december 2015 Enschede, Jacobuskerk, 20.00 uur
Programma Kamerkoor Canteklaer
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• Jetse Bremer, 'In Dulci Jubilo'
• Felix Mendelssohn, 'Hark! The Herald Angels Sing'
• Gustaf Nordqvist, 'Jul, Jul, Stralande Jul!'
• Johnny Marks, 'Rudolph, The Rednosed Reindeer'
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent


CONCERT VOOR DUBBELKOOR
Dit voorjaar bundelden Kamerkoor Canteklaer en het Vocaal Ensemble Zutphen hun stemmen om twee monumentale werken voor dubbelkoor uit te voeren. De koren zongen de 'Mis voor dubbelkoor' van de Zwitsers-Nederlandse componist Frank Martin (1890-1974) en de 'Drei Psalmen' van Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847). Ronald Moelker legde een verbinding tussen beide met zijn compositie 'Ligare', uitgevoerd op Grootbas en Eagle blokfluit.
Frank Martin werd geboren in Zwitserland en woonde vanaf 1947 in Nederland. Hij componeerde al vanaf zijn achtste, maar heeft nooit aan een conservatorium les gehad. Een studie natuur- en wiskunde maakte hij niet af. Hij wilde namelijk liever pianist, clavecinist en componist worden. Met name de muziek van Debussy en Ravel inspireerde hem, maar zijn langdurige ontwikkeling maken zijn stijl moeilijk bij een stroming in te delen. Harmonie was voor hem het belangrijkste muzikale element.
Dat is goed te horen in de 'Mis voor dubbelkoor'. Martin schreef de eerste delen van dit werk in 1922 en voegde in 1926 het laatste deel (het 'Agnus Dei') toe. Vervolgens bewaarde hij het stuk veertig jaar in een la, omdat zijn persoonlijke geloofsopvatting een publieke uitvoering van een kunstwerk dat de essentie van het christendom uitdrukt ervoer als godslastering.
Zoals hij ten tijde van de première in 1963 in Hamburg schreef: 'Ik wilde niet dat het werk zou worden uitgevoerd ... Ik vond het een zaak tussen God en mijzelf ... Het voelde voor mij destijds dat een uiting van religieuze gevoelens geheim moest blijven en weggehouden moest worden van de publieke opinie.' Het werk wordt tegenwoordig gezien als één van de mooiste koorwerken uit de twintigste eeuw.

           
Zaterdag 6 juni 2015 Enschede, Jozefkerk, 20.15 uur
Zondag 7 juni 2015 Zutphen, Sint Janskerk, 15.30 uur
Zaterdag 31 oktober 2015 Delden, Oude Blasius, 19.30 uur
Zondag 29 november 2015 Bathmen, Dorpskerk, 15.00 uur
Felix Mendelssohn werd geboren in een rijke Joodse familie, die protestants gedoopt werd. Hij begon al op jonge leeftijd met het schrijven van composities en werd zeer productief. Hij componeerde veel oratoria, cantates en liturgische muziek. De 'Drei Psalmen' schreef hij in de laatste jaren van zijn leven voor het Berlijnse Domkoor. Ze werden pas na zijn dood gepubliceerd en behoren tot de meest ambitieuze dubbelkorige a capella werken die hij schreef.
Mendelssohn werd muzikaal beïnvloed door Johann Seb. Bach. Zijn muziek was in de negentiende eeuw in de vergetelheid geraakt en werd door Mendelssohn weer onder de aandacht van het publiek gebracht. Zo zijn niet alleen Mendelssohns oratoria 'Paulus' en 'Elias' maar ook zijn psalmbewerkingen schatplichtig aan Bach.
Programma
• Felix Mendelssohn Bartholdy, 'Drei Psalmen' (op. 78)
       'Warum toben die Heiden' (Psalm 2)
       'Richte mich Gott' (Psalm 43)
       'Mein Gott, warum hast du mich verlassen?' (Psalm 22)
• Ronald Moelker, 'Ligare' (blokfluit)
• Frank Martin, 'Mis voor dubbelkoor'
       'Kyrie', 'Gloria', 'Credo', 'Sanctus', 'Agnus Dei'

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit

  Vocaal Ensemble Zutphen

  Blokfluitist Ronald Moelker


KAMERKOOR CANTEKLAER WINT DE EERSTE PRIJS !
De spanning steeg voelbaar toen de juryvoorzitter de tweede prijs aankondigde voor een koor dat een werk van Sweelinck zong. Er waren namelijk twee koren met een werk van deze componist op het programma. En daarna, opnieuw Sweelinck!
Kamerkoor Canteklaer is buitengewoon blij en uiteraard ook erg trots onder de inspirerende leiding van Iassen Raykov de Eerste Prijs te hebben gewonnen tijdens het concours in Frenswegen te Nordhorn (D). Sinds 2003 wordt in dit historische kloostercomplex iedere drie jaar om de Duits-Nederlandse Kerkmuziekprijs gestreden. Een wedstrijd die speciaal bedoeld is voor vierstemmige a capella koren die zich in de kerkmuziek hebben gespecialiseerd.
Uit de aanmeldingen voor het concours werden dit jaar zes koren uit Nederland en twee koren uit Duitsland geselecteerd. Ieder koor bracht een programma van ongeveer 20 minuten.
Het optreden van de koren werd beoordeeld door een vakjury bestaande uit Gerrit Baas (Enschede), Tymen Jan Bronda (Groningen), Prof. Hildebrand Haake (Herford), Prof. Anne Kohler (Detmold) en Prof. Hannelotte Pardall (Hamburg). De jury had met name lof voor de transparante en ritmisch zeer precieze uitvoering van de achtstemmige psalm van Sweelinck waardoor de polyfonie goed tot zijn recht kwam.
Het concours werd door de Stiftung Kloster Frenswegen in samenwerking met de Grafschafter Sparkassenstiftung onder het beschermheerschap van erfprins Carl Ferdinand van Bentheim en Steinfurt georganiseerd. Het doel van deze muziekprijs is onder meer om mensen op een bijzondere manier grensoverschrijdend met elkaar te verbinden.
Na de prijsuitreiking zongen alle acht koren op het binnenplein van het klooster nog een keer gezamenlijk het verplichte werk van Nystedt. Met Iassen Raykov als dirigent! Kamerkoor Canteklaer was uitgenodigd om daarna tijdens een korte sfeervolle vesperdienst in de kapel andermaal het winnende programma ten gehore te brengen. Een fraaie afsluiting van een feestelijke dag!

  
Zaterdag 10 oktober 2015 Nordhorn (D), Klooster Frenswegen  Lees verslag...
Programma
• Jan Pietersz. Sweelinck, 'Reveillez vous chacun fidèle' (Pseaume 33)
• Felix Mendelssohn Bartholdy, 'Richte mich Gott' (Psalm 43) uit: 'Drei Psalmen' (op. 78)
• Knut Nystedt, 'Laudate Dominum'

Iassen Raykov, dirigent

  Klooster Frenswegen te Nordhorn (D)