ZES-KOREN-KERSTCONCERT 2014
Het meer-koren-kerstconcert is in de donkere dagen van december inmiddels een vertrouwd lichtpunt. Dit jaar deden maar liefst zes koren mee: Vocaal Ensemble Exicon, Vrouwenkoor Inanna, Ton sur Ton, Kamerkoor Montessera, Vocaal Ensemble Ex Arte, en Kamerkoor Canteklaer.

De koren brachten een afwisselend, verrassend en sfeervol programma. Het gezamenlijke openingslied was 'Procession' uit 'A Ceremony of Carols' van Benjamin Britten. Halverwege het concert klonk eveneens gezamenlijk het betoverende 'Lux Aurumque' van Eric Whitacre. Het concert werd besloten met het door alle koren gezamenlijk zingen van 'Stille Nacht'.

Voor Canteklaer had dirigent Iassen Raykov van enkele Bulgaarse kerstliedjes een mooi arrangement gemaakt. Bij het laatste vrolijke lied werden zelfs enkele instrumentalisten ingezet.

              
Zaterdag 13 december 2014 Enschede, Jacobuskerk, 17.00 uur

Programma Kamerkoor Canteklaer
• Benjamin Britten, 'Procession' (gezamenlijk)
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• Trad., 'Malka moma dwori mete'
• Trad., 'Stani mi stani, Nine'
• Trad., 'Zamuchi se Bovja Majka'
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit
Marlies van Oort, harp
Erik Mohede, gitaar


JUBILEUMCONCERT: MARIAVESPERS MONTEVERDI 2014
IN SAMENWERKING MET DE KARAVAAN DER VERTELLERS

   Madonna, Franciabigio, ca. 1509
Kamerkoor Canteklaer bestond in 2014 precies 25 jaar en vierde dit met een groots jubileumconcert. Het koor zong de 'Vespro della Beata Vergine' van Claudio Monteverdi. De Karavaan der Vertellers verzorgde het verhaal.
De Mariavespers, uitgegeven in 1610, markeert in de muziekgeschiedenis de overgang van de Renaissance naar de Barok. In het stuk is niet alleen de rijke polyfonie van de Middeleeuwen te horen, maar ook de nieuwe barokstijl waarin de expressie van de tekst de hoofdrol speelt.
De compositie betekende een voor die tijd ongekende theatrale aanpak van liturgische muziek. Tal van compositorische technieken en speciale effecten wisselen elkaar af. De bezetting van de vesperpsalmen varieert van zes- tot twaalfstemmig, zowel enkel- als dubbelkorig.
De modernste muziek vinden we in de solomotetten. Hier geldt
Monteverdi's devies: eerst de woorden dan de muziek. In deze lyrische theatrale stukken worden teksten uit het Hooglied en het Johannes-evangelie gezongen. Bijzonder is ook het laatmiddeleeuwse Mariagedicht Audi Coelum waarin de componist echo-effecten heeft verwerkt.
Kamerkoor Canteklaer voegde hier nog een theatrale variant aan toe. Verteller Wim Wolbrink van de Karavaan der Vertellers bracht op verrassende en beeldende wijze een oude Italiaanse Marialegende tot leven. In het verhaal werd het publiek meegevoerd naar het Venetië van de zeventiende eeuw, de tijd van het ontstaan van de Mariavespers.

              
Zondag 2 november 2014 Enschede, Jacobuskerk, 16.00 uur
Zondag 23 november 2014 Hengelo, Waterstaatskerk, 12.00 uur

De San Marcobasiliek vormde het decor voor het verhaal. In deze kerk is de Mariavespers mogelijk voor het eerst uitgevoerd. De architectuur en de akoestiek van de San Marco lenen zich uitstekend voor de dubbelkorige compositie van Monteverdi, die in 1613 werd benoemd tot maestro di capella van deze basiliek.

Op het jubileumconcert op 2 november in Enschede zong Kamerkoor Canteklaer de Mariavespers met solisten en orkest. Drie weken later, op zondag 23 november, werden de Mariavespers nogmaals in de Waterstaatskerk te Hengelo uitgevoerd, ditmaal met de solisten en een continuo.

Programma
• Claudio Monteverdi, 'Mariavespers'

Iassen Raykov, dirigent
Pure Guts Consort en Ensemble Copper & Zink
Heleen Koele, cantus
Lin de Jong, sextus
Falco van Loon, tenor
René Veen, quintus
Wim Wolbrink, verteller

  Karavaan der Vertellers


PAASCONCERT 2014
Eén van de laatste werken van Liszt is zijn 'Via Crucis', gewijd aan de veertien kruiswegstaties. Het is een werk van grote verstilling. Naast unisono-zang omvat het Lutheraanse hymnen en op Bach geïnspireerde koralen, terwijl een deel van de staties bestaat uit solopartijen voor piano. De staties zijn ontstaan in de 14de eeuw. Christenen liepen in processie van het huis van Pilatus naar Golgotha, terwijl ze onderweg stopten om te bidden. Oorspronkelijk waren er zeven staties, maar rond 1600 was dit aantal uitgebreid tot veertien.

Francis Poulenc schreef veel composities voor koor a capella die behoren tot de hoogtepunten van de 20ste-eeuwse koorliteratuur. Zijn 'Quatre Motets pour un temps de Pénitence' zijn gebaseerd op teksten die traditioneel thuishoren in de getijdengebeden van de Goede Week voor Pasen. Poulenc heeft de ernst van de teksten prachtig in muziek weten te verklanken. De sfeer van het werk is donker en dramatisch.
Zondag 13 april 2014 Zwillbrock, Barockkirche St. Franciskus, 16.30 uur

Programma
• 'Pange Lingua' (Gregoriaans)
• Zoltán Kodály, 'Pange Lingua'
• Francis Poulenc, uit 'Quatre Motets pour un temps de Pénitence':
       'Timor et Tremor'
       'Vinea mea electa'
• Zoltán Kodály, 'Praeludium voor orgel'
• Franz Liszt, 'Via Crucis'

Iassen Raykov, dirigent
Dennis Vallenduuk, orgel


VIER-KOREN-KERSTCONCERT 2013
Kamerkoor Canteklaer organiseerde begin december een gezamenlijk kerstconcert met het Vocaal Ensemble Exicon, Vrouwenkoor Inanna, en Kamerkoor Montessera. Een afwisselend en sfeervol programma! De vier koren openden samen met 'Lux Aurumque' en besloten het concert met 'Stille Nacht' waarbij de zangers in een grote kring om het publiek stonden.
Zondag 15 december 2013 Enschede, Jacobuskerk, 17.00 uur  

Programma Kamerkoor Canteklaer
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• John Tavener,'A Christmas Round' (gezamenlijk)
• Richard Bennett, 'There is no rose'
• Tomás Luis de Victoria, 'O Magnum mysterium'
• Arvo Pärt, 'Bogoroditsye Dyevo'
• John Tavener, 'Today the virgin'
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent


KERSTPROGRAMMA 2013
In de laatste maand van het jaar zong Kamerkoor Canteklaer weer een programma met ongewone en toch spannende kerstmuziek van componisten uit diverse eeuwen en alle windstreken. Een en ander werd gecompleteerd door een aantal psalmen van eerdere concerten.
Vrijdag 13 december 2013 Enschede, Stadsmatenkapel, 20.00 uur  

Programma
• Maurice Duruflé, uit 'Quatre Motets sur des thèmes Grégorien' opus 10
       'Ubi Caritas Et Amor'
       'Tota Pulchra Es'
       'Tu Es Petrus'
       'Tantum Ergo'
• Jan Pietersz. Sweelinck
       'Incontinent que j'eu ouï' (Pseaume 122)
       'O Seigneur, loué sera ton renom' (Pseaume 75)
• Cyrillus Kreek, uit 'Taaveti laulu - 4 Psalmen van David':
       'Kiida, mu hing, Issandat!' (Psalm 104)
       'Issand, ma hüüan Su poole' (Psalm 141)
• John Tavener
       'A Christmas Round'
       'Today the virgin'
• Richard Rodney Bennett, 'There is no rose'
• Mateo Flecha, 'Riu riu chiu'
• Tomás Luis de Victoria, 'O Magnum mysterium'
• Arvo Pärt, 'Bogoroditsye Dyevo'

Iassen Raykov, dirigent


TOTA PULCHRA ES
In 'Tota Pulchra Es' zong Kamerkoor Canteklaer psalmen en motetten, afgewisseld met intermezzi op blokfluit en harp.
Maurice Duruflé (1902-1986) was organist en componist in Parijs. In zijn koormuziek liet hij zich vooral inspireren door het Gregoriaans. De vloeiende melodielijnen worden vergezeld door complexe modulerende harmonieën, resulterend in polyfonie.
Cyrillus Kreek (1889-1962) verzamelde zijn hele leven volksliederen in zijn geboorteland Estland. In zijn psalmberijmingen zijn dan ook volksmelodieën terug te vinden, al zijn deze Estische psalmen heel transparant en teer van karakter.
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) maakte geniale bewerkingen van het Geneefse Psalter. Nergens wordt de bekende psalmmelodie letterlijk gevolgd, maar uit de vervlochten stemmen komt telkens een stuk van de melodie naar voren.
Felix Mendelssohn (1809-1847) begon al op jonge leeftijd met het schrijven van composities en werd zeer productief. Hij werd beïnvloed door de muziek van Johann Seb. Bach, die in vergetelheid was geraakt en die hij weer onder de aandacht van het publiek bracht. Ook zijn psalmbewerkingen zijn schatplichtig aan Bach.

              
Zondag 13 oktober 2013 Vilsteren, R.K. Kerk, 15.00 uur ¹  
Zondag 3 november 2013 Zwillbrock, Barockkirche St. Franciskus, 16.30 uur ²  

Programma
• Maurice Duruflé, uit 'Quatre Motets sur des thèmes Grégorien' opus 10
       'Ubi Caritas Et Amor'
       'Tota Pulchra Es'
       'Tu Es Petrus'
       'Tantum Ergo'
• Ronald Moelker, 'Psalm 33' (blokfluit) ¹
• Alphonse Hasselmans, 'Sérénade mélancolique Nr. 1, Feuilles d'automne' (harp) ²
• Marcel Grandjany , 'Automne' (harp) ²
• Cyrillus Kreek, uit 'Taaveti laulu - 4 Psalmen van David':
       'Kiida, mu hing, Issandat!' (Psalm 104)
       'Issand, ma hüüan Su poole' (Psalm 141)
• Jan Pietersz. Sweelinck
       'Incontinent que j'eu ouï' (Pseaume 122)
       'O Seigneur, loué sera ton renom' (Pseaume 75)
       'Reveillez vous chacun fidele' (Pseaume 33)
• Jacob van Eyck, uit 'Der Fluyten Lusthof': 'Psalm 33' (blokfluit) ¹
• Louis Andriessen , 'Plain-chant' (harp en fluit) ²
• Hendrik Andriessen , 'Intermezzo' (harp en fluit) ²
• Felix Mendelssohn Bartoldy
       'Richte mich Gott' (Psalm 43)
       'Warum toben die Heiden' (Psalm 2)

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit
Marlies van Oort, harp

  Fluitist Ronald Moelker


LEBENSLICHT: MOTETTEN VAN BACH EN TIJDGENOTEN
Op het programma stonden werken van verschillende leden van de familie Bach en hun tijdgenoten. Samen geven de werken een goed beeld van de Duitse barokmuziek en van de protestants-lutherse geloofsopvatting van die tijd. De motetten werden afgewisseld met enkele instrumentale werken.


In alle composities klinkt de visie door dat het geestelijk leven sterker is dan het aardse en dat de ziel na de dood voortleeft.

Het vijfstemmige motet Jesu, meine Freude van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is het bekendste werk in dit programma. Het stuk bestaat uit elf delen: de zes coupletten van de poëtische koraal Jesu, meine Freude worden afgewisseld met vijf theologische teksten. Het hele werk ademt de spanning tussen het tijdelijke en het eeuwige, het vergankelijke en het onvergankelijke, lichaam en geest.

In de koraaldelen is er een duidelijke melodiestem, meestal de sopraan, terwijl de stemmen in de tekstdelen aan elkaar gelijkwaardig zijn. Zoals in het motet gebruikelijk krijgt elk zinsdeel, en zelfs elk afzonderlijk woord, zijn eigen muzikale karakteristiek mee. Bach componeerde het troostrijke motet voor een rouwdienst.

              
Zaterdag 25 mei 2013 Enschede, Jacobuskerk, 20.00 uur  
Zondag 2 juni 2013 Gronau (D), Evangelische Stadtkirche, 17.00 uur  

Programma
• Sebastian Knüpfer, 'Erforsche mich, Gott'
• Johann Seb. Bach, 'Jesu, meine Freude' (BWV 227)
• Intermezzo orgel / gamba
• Johann Ludwig Bach, 'Die richtig für sich gewandelt haben'
• Intermezzo orgel / gamba
• Johann Seb. Bach, 'O Jesu Christ, meins Lebens Licht' (BWV 118)
• Georg Philipp Telemann, 'Amen. Lob und Ehre und Weisheit'

Iassen Raykov, dirigent
Henk Linker, orgel
Frank Wakelkamp, gamba


VIER-KOREN-KERSTCONCERT 2012
Kamerkoor Canteklaer bracht begin december een gezamenlijk kerstconcert met het Vocaal Ensemble Zutphen, Vocaal Ensemble Exicon, en Kamerkoor Montessera. Luisteraars kregen een afwisselend en sfeervol programma voorgeschoteld waarbij ieder koor zich zo'n 20 minuten liet horen. De vier koren openden samen met 'Lux Aurumque' en besloten met 'Stille Nacht'.
Zaterdag 8 december 2012 Enschede, Jacobuskerk, 20.00 uur

Programma Kamerkoor Canteklaer
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• Alan Menken, 'A Star Is Born'
• Gustaf Nordqvist, 'Jul, Jul Stralande Jul!'
• Jetse Bremer, 'In Dulci Jubilo'
• Felix Mendelssohn Bartholdy, 'Denn Er hat seinen Engeln' (gezamenlijk)
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit


NACHTLIED - VOLKSLIEDEREN EN GEDICHTEN
Zoltán Kodály, Philip Koutev, Veljo Tormis en György Ligeti baseerden hun koorwerken vaak op volksmelodieën. Whitacre nam een gedicht van de Mexicaanse dichter en Nobelprijswinnaar Octavio Paz als uitgangspunt voor zijn compositie 'Water Night'. Whitacre schreef dat bij het lezen van het gedicht van Paz het leek alsof de muziek al in de lucht aanwezig was en hij die alleen maar hoefde te noteren.


Het avondlied 'Esti dal' van Kodály is een eenvoudig gebed om rust en dromen vol moed. Het werk van Kodály inspireerde vele componisten onder wie Veljo Tormis. In de liederen met de titel 'Herfstlandschappen' van Tormis horen we de elementen tekeer gaan. Je hoort de wind, de storm en de regen die heel beeldend door de muziek worden uitgedrukt.

Philip Koutev, een van de belangrijkste Bulgaarse componisten, wordt wel de vader van de Bulgaarse koor- en volksmuziek genoemd. Het dubbelkorige liefdesliedje 'Polegnala e Todora' gaat over een droom.

De miniaturen 'Éjszaka' (Nacht) en 'Reggel' (Morgen) van Ligeti zijn woordschilderingen. In 'Éjszaka' wordt de nacht als een immense jungle beschreven, gehuld in magische stilte. 'Reggel' is een surrealistische compositie waarin heel komisch hanengekraai wordt afgewisseld met het tikken van een klok.
Vrijdag 9 november 2012 Haaksbergen, Hervormde kerk, 20.00 uur
Zaterdag 10 november 2012 Enschede, Mariakerk, 20.00 uur

Programma
• Veljo Tormis, 'Sügismaastikud' (Herfstlandschappen) (1964) - vijf liederen
• Eric Whitacre, 'Water Night' (1995)
• György Ligeti, 'Éjszaka' (Nacht) en 'Reggel' (Morgen) (1956)
• Anonymus, 'An Irish Blessing', 'La Tarara' (volksliederen)
• Philip Koutev, 'Polegnala e Todora'
• Lajos Bárdos, 'Tábortúznél'
• Zoltán Kodály, 'Esti dal'

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit
Karin van Wezel, klankschalen


ZOMERCONCERTEN 2012
Begin juni 2012 brachten Kamerkoor Canteklaer en Saxophone Quartet Hanumi opnieuw een niet-alledaags programma. Gezamenlijk werd de door de Georgische componist Giya Kancheli geschreven compositie 'Amao Omi' uitgevoerd. Van saxofonist en componist Michael Jamieson ging zijn nieuwe werk 'Strong Nations' voor koor en saxofoonkwartet in première. Daarnaast zong het koor twee van de 'Psalmen Davids' van de in Estland geboren Cyrillus Kreek, terwijl het saxofoonkwartet een bewerking van een oorspronkelijk voor piano gescheven werk van György Ligeti ten gehore bracht.


Kancheli schreef 'Amao Omi' (Zinloze Oorlog) in 2005 in opdracht van het Nederlands Kamerkoor. In dit stuk geeft de componist uitdrukking aan zijn gevoelens over de oorlogen die zijn geboorteland in heden en verleden teisterden. De schrikbeelden die hem ook nadat hij uit Georgië was gevlucht zijn bijgebleven vormen de drijvende kracht achter dit stuk. Die beelden worden gekoppeld aan de gevoelens van onmacht die een mens kunnen overvallen wanneer hij denkt een onbegrepen eenling tussen andere mensen te zijn. Daardoor overstijgt het stuk Kancheli's persoonlijke geschiedenis en krijgt het een veel bredere zeggingskracht. De muziek bestaat uit zeer ingetogen, bijna liturgische koorzang en saxofoonmuziek, die samen een fragiel bewegend tapijt vormen. Af en toe zijn er crescendo's en generale rusten, waardoor het werk een verontrustende spanning tussen stilte en uitbarsting teweeg brengt.

        
Vrijdag 1 juni 2012 Bocholt (D), Christuskirche, 19.30 uur
Zaterdag 2 juni 2012 Zutphen, Sint Walburgiskerk, 20.00 uur
Zondag 10 juni 2012 Enschede, Jacobuskerk, 16.30 uur

Programma
• Cyrillus Kreek, Psalm 104 en 141 (uit '4 Psalms of David')
• György Ligeti, 'Sechs Bagatellen' (saxofoonkwartet)
• Michael Jamieson, 'Strong Nations' (première)
• Michael Praetorius, 'Aus tiefer Not schrei ich zu dir' (psalm 130 - saxofoonkwartet)
• Giya Kancheli, 'Amao Omi'

Iassen Raykov, dirigent
Michael Jamieson, sopraan saxofoon
Harmke Seinen, alt saxofoon
Miriam Kötter, tenor saxofoon
Lukas Stappenbeck, bariton saxofoon

  Hanumi Saxophone Quartet
  Kunstwerk op affiche: Irma Horstman



KERSTCONCERTEN 2011
Kamerkoor Canteklaer bracht in december drie Kerstconcerten met bijzondere muziek!

In 1933 schreef Distler 'Die Weihnachtsgeschichte'. Het openingskoor van dit kerstoratorium begint met de woorden van Jesaja 'Het volk dat in duisternis ronddoolt, ziet een schitterend licht'. Het kerstverhaal werd door solisten gezongen en afgewisseld met zeven varaties op het traditionele Duitse kerstlied 'Es ist ein Ros entsprungen'.

In 1942, midden in oorlogstijd, schreef Benjamin Britten zijn 'Ceremony of Carols' op een lange zeereis van de Verenigde Staten naar Engeland. Voordat het schip de Atlantische oceaan overstak kocht Britten in Halifax op Nova Scotia een bundeltje oud-Engelse gedichten. Tijdens de gevaarlijke reis toonzette hij, met een handharp, 7 lieflijke gedichten uit deze bundel. Later voegde hij nog een harpintermezzo en enkele liederen toe.

           
Vrijdag 2 december 2011 Enschede, Stadsmatenkapel, 20.00 uur
Zaterdag 17 december 2011 Delden, Oude Blasius, 19.30 uur
Zondag 18 december 2011 Zwillbrock, Barockkirche St. Franciskus, 16.30 uur

Programma
• Gunther Raphael, 'Maria durch ein Dornwald ging'
• Hugo Distler, 'Weihnachtsgeschichte'
• Adrian Willaert, 'Ave Maria'
• Alphonse Hasselmans, 'Trois petites pièces faciles' (harp solo)
• Benjamin Britten, 'A Ceremony of Carols'

Iassen Raykov, dirigent
Marlies van Oort, harp


VIER-KOREN-KERSTCONCERT 2011
Kamerkoor Canteklaer liet ook nog van zich horen in een gezamenlijk kerstconcert met Kamerkoor Ex Arte, Vocaal Ensemble Exicon, en Vocaal Ensemble Il Cocodrillo Cante. Luisteraars werden verrast met een afwisselend en sfeervol programma waarbij ieder koor zo'n 20 minuten aan het woord was. De vier koren openden samen met 'Lux Aurumque' en besloten met 'Stille Nacht'.
Zaterdag 10 december 2011 Enschede, Jacobuskerk, 20.00 uur

Programma Kamerkoor Canteklaer
• Eric Whitacre, 'Lux Aurumque' (gezamenlijk)
• Gunther Raphael, 'Maria durch ein Dornwald ging'
• Adrian Willaert, 'Ave Maria'
• Benjamin Britten, 'A Ceremony of Carols' (delen)
• Franz Gruber, 'Stille Nacht' (gezamenlijk)

Iassen Raykov, dirigent
Marlies van Oort, harp


EEN ZOMERAVOND MET CANTEKLAER
Kamerkoor Canteklaer gaf in juli tijdens een mooie zomerse woensdagavond acte de présence tijdens de concertserie 'Zomaar een Zomeravond' in Hellendoorn. Daar kregen de zomergasten een afwisselend a capella programma voorgeschoteld met zowel wereldlijke als religieuze liederen.
Woensdag 20 juli 2011 Hellendoorn, Protestantse kerk, 20.00 uur

Programma
• Adrian Willaert, 'Ave Maria'
• Jan Pietersz. Sweelinck
       'O Seigneur, loué sera ton renom' (Pseaume 75)
       'Incontinent que j'eu ouï' (Pseaume 122)
• Maurice Duruflé, 'Quatre motets sur des thèmes Grégoriens'
• Jhr. Jacob van Eyck, 'Engels Nachtegaeltje' (blokfluit)
• Clement Janequin, 'Le chant des oyseaux'
• Claude Debussy, uit 'Trois Chansons' nr. 1 en 3
• Henryk Mikolaj Górecki, het eerste lied uit 'Five Kurpian Songs' (opus 75)
• Jhr. Jacob van Eyck, 'Slaep, soete slaep' (blokfluit)
• Eric Whitacre, 'Sleep'

Iassen Raykov, dirigent
Ronald Moelker, blokfluit


LENTECONCERT 2011
Tijdens het Lenteconcert van 2011 bracht Kamerkoor Canteklaer een gevarieerd programma met als meest in het oog springende compositie het 'Requiem' van Gabriel Fauré. De sopraan Heleen Koele van het Nederlands Kamerkoor zong het 'Pie Jesu'. Ze was bovendien onze koorcoach tijdens de voorbereidende repetities. Een subsidie van Kunst & Cultuur Overijssel, een organisatie die in de provincie cultuur ondersteunt en bevordert, maakte dit alles mogelijk.

     
Zondag 15 mei 2011 Enschede, Mariakerk, 15.00 uur

Programma
• Jan Pietersz. Sweelinck
       'O Seigneur, loué sera ton renom' (Pseaume 75)
       'Incontinent que j'eu ouï' (Pseaume 122)
• Maurice Duruflé, 'Quatre motets sur des thèmes Grégoriens'
• Clement Janequin, 'Le chant des oyseaux'
• Gabriel Fauré, 'Requiem'

Iassen Raykov, dirigent
Heleen Koele, sopraan
Servaas Bank, bariton
Ivo Boytchev, piano

  Sopraan Heleen Koele